Čo vyjadrujeme svojím oblečením?
Sila neverbálnej komunikácie "Najdôležitejšie v komunikácii je počuť, čo sa nepovie." -Peter F. Drucker
Predstavte si to: žena si v obchode vyskúša skladanú sukňu. Keď sa krúti okolo, aby zachytila svoj obraz v zrkadle, sukňa sa zmenila. Sukňa sa zo začiatku javila ako jednotný čierny odtieň, ale mierny pohyb zmenil tvar odevu a úzke šifónové záhyby sa rozšírili a odhalili striedajúce sa čierne a biele pásiky.
More...
Zákazníčka spočiatku milovala vzhľad čiernej skladanej sukne, ale čoskoro si uvedomila, že keď bola sukňa v pohybe a otvorená, mala z toho nepríjemný pocit. Povedala: „Mne sa z toho točí hlava!“
Stalo sa toto: sukňa mala svoj vlastný jazyk, ktorý jej bol cudzí a nezhodoval sa s jej osobnosťou. Dizajnové prvky sukne boli dramatické, a tiež nezlučiteľné s pokojnou stabilitou jej osobnosti. Jednoducho nezdôrazňovali, o koho ide, ani jej nedodali sebavedomie, po ktorom túžila - oba kľúčové prvky pri výbere oblečenia.
Tajomný vizuálny slovník odevov
Všetci vieme, že naše oblečenie je dôležité najmä v pracovnom prostredí, ale môže s ato prejaviť aj inde. Keď nás niekto nepozná, je dôležité, čo naše oblečenie komunikuje - nielen ostatným, ale aj nám samotným. Napríklad, keď ide dievča na diskotéku a oblečie si minisukňu a tričko s hlbokým výstrihom, niečo tým dáva najavo svojmu okoliu. Možno, že ju muži budú častejšie oslovovať ako tú, čo si dá dlhšiu sukňu, ale môžu ju aj obťažovať.
Jazyk oblečenia vychádza nielen zo strihu oblečenia, ale aj z ich dizajnových prvkov, ktorými sú farba, línia, tvar, tkanina a vzor, spolu s tým, ako sú tieto prvky navzájom skombinované.
Posledná zmienka je obzvlášť dôležitá, pretože každý prvok má svoje vlastné posolstvo a v ich kombinácii môže byť finálny efekt buď dobrý, alebo zlý.
Napríklad: neónovo-ružový kabátik z tvídu. Zmes žiarivej farby, ktorá prináša „energetické“ vlastnosti, koliduje s „uzemnenou“ kvalitou pevnej látky.
Typy dizajnových prvkov, ktoré vysielajú nasledovné vlastnosti:
Svetlá farba: svieža, otvorená, hlasnejšia, flexibilná
Tmavá farba: pokojná, sofistikovaná, upokojujúca, precízna
Jasná farba: energická, veselá, stimulujúca, pohotová
Rovné čiary: formálne, ostré, silné, presvedčivé
Zakrivené čiary: neformálne, ladné, romantické, prístupné
Pevné látky: stabilné, oficiálne, uzemnené, klasické
Poddajné textílie: neformálne, príjemné, uvoľnené, dočasné
Neverbálna komunikácia oblečenia
Nemusíte však mať vysokoškolský titul, aby ste vedeli, že neverbálna komunikácia oblečenia je dôležitá, spolu so signálmi vysielanými rečou tela.
Keď sa vaše vnútorné ja neodráža navonok, je pre ľudí ťažké vnímať vašu skutočnú osobnosť, jednoducho preto, že vaša neverbálna komunikácia môže vysielať inú správu ako toto vnútorné ja.
Ešte predtým, ako sa dostaneme do niekoho tesnej blízkosti napríklad na uskutočnenie rozhovoru, oboznamujeme sa tým druhým človekom už z diaľky. A bez toho, aby sme povedali čo len slovo, prezrádzame o sebe dôležité informácie.
"Jazyk obliekania, starostlivosti o seba a tela je oveľa presvedčivejší ako akýkoľvek hovorený jazyk," hovorí spisovateľka Alison Lurie.
Prečítajte si, aké štýly obliekania poznáme alebo 8 typov osobností
Posilnite neverbálne podnety pre maximálny úspech
Napríklad, ak ste ambiciózna žena, ktorá si kladie vysoké ciele a túži stať sa lídrom, ale obliekate sa do žiarivých a neforemných šiat, môžete byť vnímaná úplne inak. Stanete sa v istom zmysle neviditeľná, aj keď stojíte priamo pred niekým.
Ak vás šéf v práci prehliada, alebo ak sa vo svojom živote necítite byť „vypočutá“ dôležitými ľuďmi, môžu mať tieto faktory menej spoločného s vašou skutočnou osobnosťou a viac s tým, ako sa prezentujete inak ako slovne.
Je nevyhnutné venovať pozornosť všetkým aspektom neverbálnej komunikácie. V skutočnosti môže reč tela - mimika, tón hlasu, pohyb hlavy, očný kontakt a gestá rúk - hrať v tejto oblasti väčšiu úlohu ako oblečenie.
Nezáleží vám na svojom oblečení, poťahujete si ho a upravujete sa? Je váš postoj otvorený alebo uzavretý? Hryziete si nechty, máte mimiku, ktorú si neuvedomujete, alebo si udržiavate postoj, ktorý hovorí, že vám je nepríjemné komunikovať?
Všetky tieto maličkosti prispievajú k vášmu obrazu, verejnej osobnosti a pocitu seba samého vo vonkajšom svete.
Veda za obrazom, ktorý projektujete
Prvé skutočné použiteľné štatistiky týkajúce sa reči tela pochádzajú od Alberta Mehrabiana z roku 1981. Jeho vzorec v podstate meral nesúlad medzi hovorenými slovami a mimikou. Dospel k záveru, že asi 55% významu konverzácie sa prenáša prostredníctvom výrazov tváre, iba 7% významu má samotný hovorený výraz.
Zvyšných 38% je komunikovaných „paralingvistickým“ spôsobom, akým sú slová dodávané (tón hlasu atď.). V poslednej dobe Malcolm Gladwell vo svojej knihe Blink poukazuje na prevalenciu rýchlych rozsudkov.
Všeobecne sa vychádzalo z toho, že priemernému človeku trvá odhadnúť niekoho 7-30 sekúnd, bez toho, aby o ňom urobil nejaký prieskum. Gladwell namiesto toho tvrdí, že k tomu dôjde „okamžite“.
A výskum zo štúdií z rokov 2007 a 2011 hovorí, že „profesionálne obliekanie je pre ženy obzvlášť dôležité.“ Čo to teda znamená, pokiaľ ide o maximalizáciu toho počiatočného, rozhodujúceho časového obdobia, keď nás ostatní hodnotia?
Dobrá správa je, že zatiaľ čo rýchly rozsudok nám môže pomôcť posúdiť kritickú situáciu, rýchlo konať a možno aj zachrániť život, nepomôže nám to autenticky sa obliecť. Naopak, skôr ako sa ráno oblečieme, mali by sme sa sústrediť na zostavenie veľkého množstva „dát“.
Pomôžte ti týmito otázkami:
- Vchádzam do svojej skrinky s radosťou a ľahkosťou?
- Som frustrovaná z príliš veľkého množstva oblečenia, nedostatočného oblečenia alebo nedostatku kompletného oblečenia?
- Mám na sebe oblečenie, ktoré je čisto funkčné, ale nelichotí môjmu telu ani mi toho veľa nehovorí?
Ak vaše oblečenie nie je inšpirujúce, taká je aj neverbálna správa, ktorú komunikujete do sveta.
Použite oblečenie na vyjadrenie svojej vízie
Čím viac zo svojho vnútra odhaľujete, kto ste, tým jednoduchšie je navonok prejaviť váš osobný štýl. Často kvôli celoživotným bojom a absentujúcej spätnej väzbe od ostatných je pre nás ťažké urobiť inteligentné rozhodnutia:
- Koľko z mojich ťažko zarobených peňazí by sa malo minúť na oblečenie?
- Aké farby, tvary, látky a vzory sú najlepšie?
- Čo chcem svojím oblečením povedať?
Odpovede musia podporiť vaše životné zámery a ciele, aby sa vaše oblečenie stalo rozšírením nielen toho, kto ste, ale aj pomôckou, ktorá vás profesionálne dostane tam, kde chcete byť.
Tieto odpovede vám umožnia dať viditeľné vyhlásenie o tom, kto ste a koho chcete, aby okolitý svet videl. Zjednodušene povedané, chcete sa ráno obliecť a venovať sa svojim veciam, aby ste sa mohli sústrediť na to, na čom skutočne záleží. Vaše oblečenie sa potom stane tichým, ale veľmi dôležitým kanálom, ktorý vám pomôže dosiahnuť vaše ciele a sny.
Zdroj: sharpheels.com